FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/04/2017

Ersättningsskyldighet till sambo för tillbyggnad på hus

Hej,

Jag äger i dagsläget ett fullt inrett hus (med bostadslån + topp lån), har bott själv i huset sedan 3 år tillbaka. Jag har tillsammans med min flickvän satt upp ett mål att hon ska flytta in hos mig efter sommaren och från och med då hade vi tänkt att dela *hyra* samt alla andra kostnader.

Hur funkar det med bodelning om vi (ekonomiskt) gemensamt målar om huset och bygger om altanen osv? Blir jag ersättningsskyldig vid eventuell separation? Alla lån kommer skötas via mig och min bank fortfarande.

Tack på förhand.

Mvh Magnus

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga liknar på många sätt den situation som förelåg i fallet NJA 1986 s. 513. Om din flickvän/sambo ekonomiskt hjälper till med målning, tillbyggnader och liknande lär det som utgångspunkt betraktas som en gåva. Som Högsta domstolen säger i fallet är den här typen av åtgärder anpassade efter en viss fastighet och det framstår som naturligt att ägandet tillfaller fastighetsägaren. Du blir då inte ersättningsskyldig vid en eventuell separation. Om ni vill ha det på något annat sätt bör ni kunna lösa det genom avtal.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare