Ersättningsskyldighet vid skada i hotellrum

Hej, vi var på ett hotell där vi av en olycka hade sönder en tv. Blir vi ersättningskyldiga? Är det ett speciellt avtal som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är det specifika avtalet mellan er som gäster och hotellet som styr en eventuell ersättningsskyldighet. Det finns alltså ingen generell lagregel eller liknande som reglerar detta, utan traditionell avtalsrätt är att tillämpa.

Ni bör alltså se till de villkoren som ni fick del av vid bokningen alternativt funnits tillgängliga på hotellrummet. I dessa villkor står oftast angivet en ersättningsskyldighet för skada på hotellets saker osv. Om det i dessa villkor finns angiven en skyldighet för er att ersätta hotellet vid skador så kommer ni att bli ersättningsskyldiga.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare