FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/07/2016

Ev. återkallelse av körkort

Hej ,

Min mamma var inblandad i en trafikolycka för ett par veckor sedan.

Hon var på väg ut från en sidoväg och stannade vid linjen för att se om det var fritt att köra ut.

Ser en bil till vänster som kommer i väldigt hög fart på huvudleden och väljer givetvis att stanna tills bilen kört förbi.

Bilen på huvudleden väljer då att tvärnita vilket resulterar i att han kör in i mammas bil.

Polisen som kommer till platsen ger mamma böter eftersom det var en huvudled.

Nu har hon fått hem brev från Transportstyrelsen där dom överväger att återkalla hennes körkort?!

Både hon och jag anser att körkortet inte ska dras in för en händelse som i vårt tycke inte är hennes fel.

Att föraren i bilen på huvudleden väljer att tvärnita när den ser en bil som väntar på att köra ut är mer brist på omdöme , föraren är 20 år och har inte så stor körvana.

Detta är givetvis ord mot ord , men undrar mest över vad hon har för chans att slippa en återkallelse.

Hon är 67 år och är inte längre yrkesverksam.

Tack på förhand

Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Transportstyrelsen kan återkalla ett körkort av dessa anledningar:

”1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik

2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.

3. Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel mindre fortkörningar.

4. Du har gjort dig skyldig till exempelvis fortkörning, kört mot rött, vårdslöshet i trafik eller annan viktig trafikregel.

5. Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

7.Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.

8. Transportstyrelsen kräver att du ska lämna ett läkarintyg eller ett bevis om godkänt och du inte kommer in med det.

9. Körkortet är utfärdat på felaktiga grunder.

Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid, alltså så lång tid körkortet ska vara återkallat. Spärrtiden för punkt 2-6 är lägst en månad och högst tre år.”

( http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/ )

I detta fall kan jag tänka mig att det handlar om vårdslöshet i trafik (4p.). Det är viktigt att din mamma inger ett yttrande till Transportstyrelsen då detta kommer beaktas vid bedömningen av om hennes körkort ska återkallas. Detta yttrande bör naturligtvis förklara hela händelseförloppet i detalj och lyfta fram alla argument till varför ni inte anser det vara din mammas fel. Om din mamma på ett trovärdigt och bra sätt kan förklara händelseförloppet och varför det inte var hennes fel så bör chanserna i varje fall vara relativt goda. Jag kan dessvärre inte säga mer än så angående hennes chanser, men kan återigen poängtera att yttrandet kommer vara av stor vikt. Hoppas detta varit till hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare