Ev. skadestånd pga påkörning

Hej.

Jag var med på en incident igår. Hade varit och handlat på en stormarknad och när jag stod och la in mina varor i bagageutrymmet så kände jag en ordentlig knuff på mitt vänstra vad. Vände mig om och förstod att bilen, som var parkerad bakom mig, hade "kört på" mig. Tittade mellan bilarna och den andra bilens kofångare nuddade min dragkrok. Den andra föraren stängde av motorn och jag tänkte att hon kommer ut för att kolla upp läget. I stället stannade hon i bilen, vävade inte ens ner fönstret, men verkade be om ursäkt.

Jag gestikulerade att hon skulle komma ut men istället så startade hon sin bil och backade ut och körde iväg.

Varken jag eller bilen har tagit skada. Det ända synliga var ett smutssträck på mina svarta byxor.

Är detta en smitning och borde jag polisanmäla henne? Hade jag stått framför min dragkrok så hade jag förmodligen fått en ordentlig skada. Jag har inga vittnen till händelsen. Jag skrev upp registreringsnummer och tog ett par bilder på den andra bilen när den körde iväg, men det är väl ord mot ord.

Råd tas tacksamt emot.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte led någon fysisk skada och inte heller bilen skadades av det inträffade finns det inte möjlighet att få exempelvis skadestånd. Däremot kanske det kan kännas bra för ditt egna psyke att göra en anmälan av vad som inträffat till polisen så att de kan kolla upp personen i fråga och se om liknande inträffat tidigare och personen är att anse som en trafikfara. I så fall kan det bli fråga om indraget körkort. Dock tror jag inte denna händelse i sig ensamt kommer att leda till några rättsliga konsekvenser.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare