Eventuell uppsägning p g a arbetsbrist

Hej , jag fick arbete på ett skeppsvarv utan kontrakt , dom gav mig inget kontrakt fast jag fråga.

Efter sju månader bröt jag nyckelbenet efter arbetet och kunde inte jobba .när jag skulle komma tillbaka

Sa dom att det inte fanns mer arbete för mig , dom måste prioritera andra arbetare med arbete.

Min fråga , får man göra så här?

Med vänlig hälsning, Morten Jönsson

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till och börja med vill jag uppmana dig att kontakta din fackliga organisation om du är medlem i en sådan.

Den lag som i huvudsak aktualiseras i din situation är Lag om anställningsskydd(LAS) vilken till stor del är semidispositiv, detta innebär att avvikelser från lagen kan ske genom kollektivavtal. Detta gör att man alltid måste konsultera tillämpligt kollektivavtal, om sådant finns, för att veta vad som gäller i den specifika situationen. Man måste dessutom veta vad som är avtalat mellan dig och arbetsgivaren rörande anställningsform m m. Trots att du inte har fått något skriftligt kontrakt så finns sannolikt ett muntligt anställningsavtal er emellan.

Anställningen

Det framgår inte vilken anställningsform du och arbetsgivaren har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om något annat så är presumtionen att det rör sig om en tillsvidareanställning, det är detta som i dagligt tal benämns ”fast anställning”. Denna presumtion innebär att det är arbetsgivaren som har att bevisa att det rör sig om någon annan anställningsform än tillsvidareanställning i en eventuell tvist i domstol. LAS 4§

Uppsägningen

Om det är en tillsvidareanställning som du har och denna sägs upp så krävs att arbetsgivaren har saklig grund för uppsägningen, detta framgår av LAS 7§. Uppsägning kan ske på grund av personliga skäl eller arbetsbrist. Om uppsägning sker p g a arbetsbrist, vilket är mest troligt med hänsyn till uttalandet om att andra arbetare ska prioriteras med arbete, så ska turordningsreglerna i LAS 22§ följas. Detta innebär i princip att de arbetstagare som har kortast anställningstid ska sägas upp först, detta är dock omgärdat av flera undantag. Avvikelser kan även göras från detta genom kollektivavtal. Det är svårt för mig att säga något om turordningen med den information jag fått men om dessa regler inte har efterlevts vid din uppsägning så kan du vara berättigad till skadestånd enligt LAS 38§.

Det finns vidare en bevisbörderegel vid s k ”fingerad arbetsbrist” vilket innebär att om du lyckas visa sannolika skäl för att uppsägningen är hänförlig till dig personligen, exempelvis att du har skadat dig, så måste arbetsgivaren i sin tur visa att det verkligen föreligger en arbetsbristsituation.

Avsaknad av skriftliga villkor

Arbetsgivaren är skyldig att ge dig skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet, detta ska ske senast en månad efter att du börjat ditt arbete. Det finns vissa minimikrav på vad denna information ska innehålla. Regeln finns i LAS 6c§. Denna regel är skadeståndssanktionerad vilket innebär att arbetsgivaren blir skadeståndsskyldig vid brott mot regeln.

Preskriptionstider

En arbetstagare som vill yrka ogiltigförklarande av en uppsägning ska underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter att uppsägning skett. Denna tidsfrist sträcks ut till en månad från det att anställningen upphörde om du inte fått någon besvärshänvisning, alltså en hänvisning till hur man överklagar en uppsägning. LAS 40§. Om du vill yrka skadestånd för brott mot LAS så ska arbetsgivaren underrättas om detta inom 4 månader från att uppsägning skett. LAS 41§.

Arbetsgivaren har alltså brutit mot bestämmelsen om skriftliga villkor i LAS då sju månader har gått sedan du började arbeta. Om arbetsgivaren har brutit mot turordningsreglerna alternativt sagt upp dig utan att ha saklig grund är svårt för mig att svara på utan ytterligare information, men det finns en risk för att så är fallet. Om du vill gå vidare med detta så är det därför viktigt att du söker ytterligare rättslig hjälp så snart som möjligt med hänsyn till ovan nämnda preskriptionsfrister i LAS, dessa är som du ser stränga mot arbetstagaren.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare