Evolutiv tolkningsmetod

vad betyder evolutiv tolkning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att tolka lagstiftningen används olika tolkningsmetoder eller tolkningsprinciper.
En av dessa principer är den så kallade principen om evolutiv tolkning eller dynamisk tolkning som den också kallas. En sådan tolkningsmetod används av Europadomstolen för att tolka Europakonventionens stadgade rättigheter. Metoden innebär att stadganden tolkas i ljuset av de rådande samhälleliga förhållandena och normerna under den aktuella tidpunkten. På så sätt utvecklas och förändras rättsuppfattningar, rättstolkningar och värderingar ständigt i takt med tiden, varigenom Europadomstolen genom praxis (det vill säga rättsliga avgöranden) har givit ett flertal artkilar eller tidigare praxis, en ny eller annorlunda innebörd.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!
Du är annars välkommen tillbaka till Lawline med ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare