FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/03/2017

Exponera bilder på anställda på arbetsplatsen

Hej, min chef kräver att all personal ställer upp på fotografering. Dessa bilder hängs sedan ut i foajén med namn. Även på hemsidan publiceras vissa yrkesgrupper med bild och kontaktuppgifter.är detta ok? Jag vill inte deltaga med namn och bild.

Mio Lotta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Vad gäller personuppgifter (bild och video där en person framställes räknas hit) finns en lag som heter Personuppgiftslagen (PuL).

Syftet med PuL, är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter. Utgångspunkten i PuL är därför att den enskilde själv ska avgöra om personuppgifter om honom eller henne får behandlas. Det finns därför en samtyckesregel i lagen som säger att det krävs samtycke vid publicering av personuppgift, se 10 § PuL. Det finns en rad undantag från denna regel när behandling av personuppgift får ske utan samtycke. Vad gäller just foton på anställda på arbetsplatser framkommer det på Datainspektionens hemsida att möjligheten att publicera bilder på anställda får bedömas i varje enskilt fall. Detta beror på att på inom vissa verksamheter finns tunga skäl för att exponera bilder på anställda, exempelvis kundorienterade uppgifter, dvs uppgifter som hjälper kunden att söka service för deras ärende av rätt person. I sådana fall kan arbetsgivarens intresse av att publicera bilder väga tyngre än de anställdas intresse av skydd och därmed ge stöd för publiceringen.

Det beror därför lite grann på vilken arbetsplats det är tal om och om det finns någon nyttomässig anledning till exponeringen av bilder och namn på de anställda. Att få sin bild exponerad kan av många upplevas som särskilt känsligt. Det är därför alltid lämpligt att fråga den anställde innan man publicerar bilder på denne. Men även här som i många andra situationer ska man väga in proportionalitetsprincipen, dvs hur kränkande den exponerade upplever detta i förhållande till hur nödvändig behandlingen är av andra anledningar. Det är i princip alltid

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mathilda RovaRådgivare