Exsambo har gett bort min egendom

Hej!

jag undrar om min exsambo har rätt att lämna iväg min saker kläder mm till loppis efter jag har blivit utkastad hemifrån, hon har behållit det med värde?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Om din sambo har lämnat saker till en loppis som tillhör dig utan ditt medgivande har hon antagligen gjort sig skyldig till ett brott. Jag tolkar det du skriver som att hon har gett bort dina saker utan ta betalt från loppisen, vilket leder till min slutsats att exsambon antagligen har gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande enligt 8:8 brottsbalken. Om hon däremot har tagit betalt kan hon istället ha gjort sig skyldig för stöld enligt 8:1.

Dina saker är dina saker även om du tvingats flytta.

Mikael JonassonRådgivare