Extern styrelseordförande bostadsrättsförening

Hej!

Jag är medlem i en Bostadsrättsförening sedan över 20 år och har deltagit i styrelsearbetet under många av dessa år. Vi har väldigt svårt att hitta medlemmar som vill vara med i styrelsearbetet framöver. Kan vi ta in en extern ordförande som inte är medlem i föreningen, är min fråga?

Med vänlig hälsning

Ann F

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrätts styrelseordförande ska utses i enlighet med bostadsrättsföreningens stadgar. Bolagsverket är det organ som bevakar att bostadsrättsföreningen har en behörig styrelse. De krav som ställs på en ordförande för att denne ska vara behörig från bolagsverkets sida är att personen i fråga är över 18 år, inte försatt i konkurs och följer de krav som ställs i föreningens stadgar. Normalt ska en ordförande och ledamot i en styrelse vara medlem i föreningen, men här kan man göra undantag i stadgarna. Således är det er stadga i bostadsrättsföreningen som bestämmer om ni får ta in en extern ordförande eller inte.

Vidare ska ordföranden utses av stämman eller styrelsen beroende på vad som står stadgat i era stadgar.

Jag hoppas detta var svar på er fråga! Ställ gärna en ny fråga om något är oklart.

Vänligen,

Sara EnerbäckRådgivare