Få egendom utan att det är förskott på arv

Hej

Min far önskar skänka våran släktgård till mig, utan att mina 2 syskon skall få någon del av denna. Detta pga av osämja i familjen. På gården är det tänkt att jag och min sambo skall upprätta en till (ny) fastighet där vi skall bosätta oss. Tanken är att jag står som ägare för hela gården och alla fastigheter, medans min far har besittningsrätt i det bef. Huset tills den dag han dör.

Hur löser vi detta utan att jag måste köpa ut mina syskon, den dag far går bort?

Samt hur löser vi det med det nya huset gentemot mina syskon om något händer?

(Det nya huset står jag och min sambo för ekonomiskt 50/50)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Din pappa kan skriva ett gåvobrev där han överlåter egendomen till dig. I gåvobrevet behöver han ange att egendomen inte är förskott på arv. På det viset så kommer du inte att bli skyldig dina syskon något. I gåvobrevet skriver ni även in att din pappa har besittningsrätt till egendomen fram tills sin död. Ni kan få hjälp med gåvobrevet här, jag rekommenderar inte att ni skriver det själva eftersom att det då lätt uppkommer frågetecken. Det är onödigt när det (troligen) handlar om så mycket pengar.

Om du är ägare till egendomen så borde det inte bli något problem att bygga en ytterligare fastighet på gården.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare