FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/07/2017

Få reda på om barn har fötts

Hej!

Jag var för ett antal månader sedan tillsammans med en kvinna som sade sig blivit gravid. Förhållandet upphörde kort efter detta och vi gick skilda vägar. Dock ville jag självklart veta och ta del av infon angående hennes pågående graviditet. Allt jag fick var ett sms där hon skrev att hon fått ett tidigt missfall. Vi har idag ingen kontakt med varandra längre, men ändå undrar jag om hon verkligen talat sanning. Finns det någonstans dit jag kan vända mig i detta ärende och få bekräftat att hon talar sanning?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte riktigt hur långt hon skulle vara i graviditeten eller om hon vid den här tiden skulle ha fött barnet, så jag redogör för båda alternativen.

Om hon fortfarande skulle vara gravid:

Det finns ingen generell rätt att få veta hur en graviditet fortgår. Detta är eftersom när barn föds utanför äktenskap krävs en faderskapsbekräftelse för att du rent juridiskt ska vara barnets far. Innan en sådan finns, saknar du i princip dessa rättigheter. När barnet föds reder socialtjänsten ut vem som är barnets fader och hjälper till på vägen mot en faderskapsbekräftelse.

Om barnet skulle fötts nu:

Det finns inte möjligheter att få reda på om en person fått missfall, däremot finns det möjligheter att ta reda på om personen i fråga har ett barn. Av folkbokföringslagen framgår att ett barn som föds levande här i landet ska folkbokföras om modern är folkbokförd. Eftersom alla folkbokföringsuppgifter i Sverige är offentliga kan du begära ut information om dessa. För att göra detta tar du kontakt med skatteverkets folkbokföringsavdelning. Du behöver inte ha hela hennes personnummer, men du behöver kunna ge information nog för att handläggarna ska kunna ta fram informationen. Du kan således inte bara säga att du söker ”en Anna i Stockholm”.

Hoppas du fått svar på din fråga! Undrar du något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare