Få tillbaka deposition om hyresvärden utmäts?

Hej! Jag och min sambo hade skrivit kontrakt i andrahand och bodde där utan bostadsrättsföreningens godkännande. Vår hyresvärd blev ganska snart vräkt genom kronofogden och vi blev tvungna att flytta. Personen vi hyrt av är fortfarande skyldig oss vår deposition och 11 dagars hyra men har inga pengar att lägga ut då hen skuldsaneras. Har vi några rättigheter att få tillbaka våra pengar? Kan påpeka också att depositionen inte nämns i kontraktet men vi har 'bevis' på att den skett genom att den omnämns i sms-konversationer och banköverföringar. Vore toppen om vi kunde få hjälp med det här. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga att ni har en fordran på er före detta hyresvärd, en fordran som ni har rätt att få betald av hyresvärden. Skulle denne vägra att betala, kan ni ansöka hos Kronofogdemyndigheten om betalningsföreläggande (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Bestrider inte hyresvärden er fordran, verkställs betalningen genom Kronofogdemyndighetens försorg och ni får betalt. Skulle hyresvärden bestrida er ansökan om betalningsföreläggande, bör ni för att få framgång ha något som visar att ni faktiskt betalat denne deposition, exempelvis kvitto eller kontoutdrag, eftersom det skulle komma att bli en tvistefråga i tingsrätten om ni begär det. Det kan emellertid vara problematiskt att erhålla betalning, eftersom du nämner att personen är utmäts och er fordran inte är en prioriterad fordran (2 § förmånsrättslagen).

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare