FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/11/2017

Få tillbaka indraget körkort

Vad ska jag skriva för att ha en chans att få en kortare tid på mitt indragna körkort? Alltså återkallningen av transportstyrelsen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När polisen har tagit ens körkort så är det Transportstyrelsen som beslutar ifall man blir av med körkortet eller om man får tillbaka det. Innan Transportstyrelsen tar ett sådant beslut så brukar dem skicka hem ett brev där man får berätta själv om hur man ser på saken och vad som hänt, enligt en själv.

Vad det är som man ska skriva i detta brev till Transportstyrelsen beror förstås på vad man har gjort sig skyldig till och hur omständigheterna såg ut för just den aktuella situationen. Har du till exempel blivit stoppad av polisen när du haft en promille över 0,2%, så har du gjort dig skyldig till rattfylleri. Då är det ganska svårt att komma undan, vad man än nu skriver. Självklart så kan det vara annorlunda i ditt fall. Känner du att det råder några särskilda omständigheter så skulle jag råda dig att skriva om detta i ditt brev. I vissa fall kan det bli så att man får en varning istället för att körkortet återkallas (5 kap. 9 § Körtkortslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare