FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/12/2016

Få tillbaka utlånade pengar

Hej. Jag tog ett lån på 150.000kr åt en så kallad vän. Han behövde pengar snabbt så jag tog ett lån och för att få detta lån var jag tvungen att betala av 50.000 kr på mina skulder jag hade då! Jag gjorde det o han fick 100.000kr på sitt konto, hans totala skuld till mig blev 110.000kr. Jag får en räkning varje månad på 3000kr, han har nu inte betalat mig på över 1 år o jag går snart under för jag har inte råd med denna räkning som han muntligen lovade o betala varje månad. Har enbart muntligt avtal med honom, o det enda bevisa jag har är väl om jag rotar igenom internetbanken o försöker spåra överföringen jag gjorde till hans konto på 100.000kr!! Hjälp!! Kan jag få hjälp att få betalt av honom?? Orolig 2 barnsmor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen du befinner dig i verkar vara knepig. Det första som kan poängteras är att om det har gått till som du beskriver, du har rätt att få tillbaka de pengar du lånat till din vän. Muntliga avtal är bindande(med undantag för vissa situationer, dock är din situation inte ett undantag). Det finns då ett flertal olika sätt att gå tillväga. Det första (vilket du antagligen redan testat) är att helt enkelt be om pengarna tillbaka. Ett annat sätt är att kontakta Kronofogdemyndigheten och få den att indriva fordringen. De kan dock (i princip) endast driva in otvistida fordringar, så om det är så att din vän förnekar att han är skyldig dig pengar, Kronofogden kan inte göra något. Ett tredje sätt är att gå till domstol. För att du ska kunna vinna ett sådant domstolsmål krävs att du kan visa att du lånat ut pengar, att det var ett lån och inte en gåva och att din vän inte betalat tillbaka pengarna. Som bevisning kan du såklart dels visa på överföringen till hans konto. Kanske finns det dessutom någon som hört er tala om lånet som kan kallas som vittne.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare