FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/07/2017

Faderns möjligheter vid graviditet

Jag vill inte ha barn och hon är gravid men innan hon blev gravid, har hon legat inne på låst avdelning för hon är psykiskt sjuk och har självmordstankar och hon bor fortfarande hemma och är 26år. Hon bor hemma för hon inte kan ta hand om sig själv aldrig bott själv och slarvar med tabletterna redan och hon jag vill verkligen inte skaffa barn med hon och det kommer inte sluta bra för barnen att växa upp i den miljön. Vi använde både kondom och hon har P-stav. Problem med humöret sen innan.

Finns där inget jag kan göra? För detta vill jag verkligen inte och detta skapar bara mer kostnader för samhället.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt abortlagen är utgångspunkten att kvinnan äger rätten till sin egen kropp och själv får bestämma om hon vill behålla barnet eller inte. Abort får inte ske utan kvinnans samtycke.
Om du tror att det vore bäst för er båda att avsluta havandeskapet så är det du kan göra att försöka prata med henne och hennes anhöriga och försöka få henne att ändra sitt beslut. Annars får du försöka tänka på att många anser att barn är en gåva och källa till glädje och att det säkert finns många som vill ge barnet ett bra liv.

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare