FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/07/2017

Faderskapstest

Hej!

Jag skrev på faderskaps test efter att sonen som jag och min dåvarande sambo fick sen efter det så kom det fram att jag inte kunde vara pappa till barnet och jag har fått det svart på vitt att så är fallet men den biologiska pappan vill inte lämna något och jag vill inte vara juridiskt bindande till barnet. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som jag har uppfattat din fråga så gäller det om den påstådda biologiska pappan måste göra ett faderskapstest mot sin vilja.

Enligt 3 kapitlet 5 § föräldrabalken (FB) kan fastställande av faderskap väckas av barnet eller av modern om hon har vårdnaden om barnet. Rätten ska enligt 3 kapitlet 9 § FB i de fall talan väcks av barnet eller modern, se till att frågan om faderskapet till barnet blir tillbörlig utredd. Detta innebär att rätten kan kräva att ett faderskapstest ska göras.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare