Fakturering mellan företag

jag är egenföretagare och fakturerade min kund den 12 april 2016. den 14 april kontakta min kund mig och meddelade att han skulle betala beloppet den 25 april. detta datum har nu passerat och har kontaktat kunden igen då han påstår att han inte tänker betala för än 30 dagar från fakturerings datum. kunden har skrivit på sms att han skulle betala den 25. han hotar även med att dra ut på det mer än 30 dagar om jag kontaktar honom igen. kunden är ett företag tjänsten är träning av hästar

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att ställa din fråga till Lawline!

Vid fakturering från företag till företag har du inte rätt att ge mer än 30 dagars kredittid om ni inte har avtalat om att det ska ske på något annat sätt, vilket det i det här fallet inte verkar som att i har gjort. Detta är en sed som vuxit fram i avtalsbruk mellan företag, det regleras alltså inte i lag utan de är s.k. "sedvänja" vilket ses som gälland om ett mål skulle komma upp i domstol. Bestämmelsen är bar tillämplig på handel med varor eller tjänster samt på ärenden som rör betalningstid, dröjsmålsränta och indrivningskostnader.

Generellt ser regleringen ut på så sätt att motparten ska betala när du kräver det, se 49§ Köplagen (https://lagen.nu/1990:931), och det bästa sättet för att undvika missförstånd är att sätta ett förfallodatum på fakturan när den skickas ut. I det all du inte har gjort det påverkar det din rätt att kräva dröjsmålsränta av gäldenären eftersom det inte finns en exakt tid från när fakturan skulle ha varit reglerad. Vidare enligt 5§ Skulebrevslagen (https://lagen.nu/1936:81) ska gäldenären, det vill säga din motpart som inte vill reglera fakturan, betala när du uppmanar hen att göra det.

Tack vare SMS:et så har du skriftligt att kunden lovat att betala senast den 25 april och beroende på hur ditt svar ser ut så har ni här avtalat om att det är senaste dagen om det är så att du inte på din utskickade faktura redan fastställt datum. Om du har ett förfallodatum på fakturan men accepterat en frist fram till den 25 april så är det det som gäller, partsautonomin går före i det fallet, d.v.s. vad ni har avtalat.

Om kunden inte betalar trots dina uppmaningar och påmminnelser så kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande, se länken: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html. Det finns möjlighet för dig att få ersättning för inkassokostnader om det skulle gå så här långt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om det är något mer du undrar över.

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare