FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/01/2017

Falsk angivelse och falsk tillgivelse

Hej. Jag blev anklagat (helt ogrundat) av min sambo för att jag hade förgripit mig sexuellt på min 13-årige son. Efter att jag slängt ut honom gjorde han en polisanmälan en vecka senare om samma sak. Polisen tog in min son på förhör och la ner fallet. Kan jag anmäla honom för falska anklagelser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att göra en polisanmälan där en menar på att någon begått ett brott kan i sig vara brottsligt. Brotten det rör sig om är falsk angivelse, obefogad angivelse, falsk tillvitelse eller vårdslös tillvitelse, vilka alla finns i brottsbalken (BrB).

När din sambo polisanmälde dig så kan det vara falsk angivelse om han med uppsåt anmälde dig som var oskyldig till brottet samt att han hade uppsåt till att du skulle bli fälld, enligt 15 kap. 6 § BrB. Han måste då ha ha haft uppsåt till att anmälda dig trots att han var medveten om att du var oskyldig eller att han i vart fall hade vad som kallas likgiltighetsuppsåt - han var likgiltig inför att du skulle kunna fällas för ett brott du var oskyldig till. Om han inte insåg att du var oskyldig men hade skälig anledning att anta att du var det så kan han dömas för obefogad angivelse, enligt 15 kap. 6 § BrB. För att han skulle ha skälig anledning att anta att du var oskyldig skulle det vara betydligt större anledning att tro att du var oskyldig än att du var skyldig.

Falsk tillgivelse är ett sekundärt brott till falsk angivelse och kan t ex vara när någon med uppsåt lämnar uppgifter till polisen men inte har uppsåt att den andra ska fällas för brottet, enligt 15 kap. 7 § BrB. Om din sambo inte insåg att uppgifterna inte var sanna men hade skälig anledning att anta att det var så kan han dömas för vårdslös tillvitelse, enligt 15 kap. 7 § BrB.

Din sambo kan således ha begått någon brottslig handling när han lämnade uppgifter till polisen om att du sexuellt förgripit dig på din son. Det är såldes möjligt för dig att anmäla honom för att ha lämnat uppgifter till polisen som inte stämde.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare