Falsk objektsbeskrivning vid villaköp - möjlighet till ersättning?

Hej

Jag har köpt en villa, där Säljaren gav uppgifter i objektbeskrivningen och i besiktningsprotokollet att grunden är fuktisolerad samt drenerad 2011.

Vid besiktningen sa besiktningsmannen att jag skulle åtgärda isoleringsmattan med list på några ställen. När fackman skulle göra detta upptäckte han att isoleringen bara gick ner 15cm under jorden istället för ca1 m

Vi grävde vidare för att kolla dräneringen och någon sådan fanns inte.

Vad kan jag kräva av säljaren

Mvh Besviken Villaägare

Lawline svarar

Hej Besviken Villaägare och tack för att du vänder dig till Lawline!

Villan du har köpt stämmer inte överens med avtalet, som objektsbeskrivningen är en del av, och därmed är den felaktig enligt 4 kap. 19 § jordabalken. Du har rätt till prisavdrag för vad det kostar att åtgärda felet eller skillnaden i värde på huset om du väljer att inte åtgärda det. Om åtgärd är så pass omständig att det inte är värt det för dig kan du få häva köpet helt och hållet. Detta måste dock göras inom ett år från köpet (4 kap. 12 § andra stycket jordabalken).

Skriv ett mail till säljaren. Det spelar ingen roll om han hävdar att han inte visste att det var fel, detta är något han får ta upp med den som ansvarar för felet i så fall. Du har rätt till ersättning. Om han vägrar, lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om det kommer till detta så rekommenderar jag att du tar hjälp av vår juristbyrå. Alla dessa kostnader täcks av motparten om han förlorar.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen nästa gång du har en juridisk fråga! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar, kryssa i alternativet där du ställde den här frågan.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare