Falsk ryktesspridning på jobbet

Hej. Fick avsked pga arbetsbrist från mitt jobb. Nu har företaget börjat sprida rykten om att jag fick sluta pga jag förskingrat pengar. Fått höra det av 2 oberoende personer. I ett mail från företaget till en kollega skrivs det också att min anställning upphörde pga av oärlighet mot företaget

Jag har skrivit till dom och frågat om vad det gäller och vad för bevis som finns utan att få svar.

Jag är fullkomligt oskyldig och antar att det är ren smutskastning. Vad kan jag göra? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att bli att bli utpekad som oärlig och anklagad för att ha förskingrat pengar är, i lagens mening, att anse som en ärekränkning. För att det ska kunna räknas som förtal krävs att rekvisiten i 5 kap 1 § 1st brottsbalken (1962:700) är uppfyllda. Enligt denna paragraf krävs att du utpekats som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller att det lämnats uppgifter som varit ägnade att utsätta dig för andras missaktning. Brottet anses direkt fullbordat när uppgiften kommit till någon annans kännedom. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till någon form av skada, men skada behöver inte ha uppstått. För att kunna döma någon till ansvar för förtal är det alltså tillräckligt att det funnits en risk för att den berörde skulle komma att utsättas för andras missaktning.

Själva bedömningen av vad som kan anses nedsättande gentemot en person ska göras subjektivt och ur den kränktes, och hans omgivnings, synvinkel. Det råder inga tvivel om att du känner dig smutskastad och vi kan därför konstatera att detta rekvisit är uppfyllt. Problemet blir istället många gånger bevisningen. Det måste nämligen gå bevisa att förtalet ägt rum, vilket kan vara svårt då det oftast sker muntligen. Du nämner dock att företaget skickat ett mail där det skrivs att din anställning upphörde av oärlighet. Ett sådant mail kan vara av stor vikt när det kommer till själva bevisningen. Var därför noggrann med att spara/dokumentera alla dessa uppgifter om så är möjligt.

För att förtalet ska anses brottsligt krävs även att uppgifterna inte är försvarliga, vilket följer av 5 kap 1 § 2st. Denna bedömning görs helt och hållet objektivt, men så länge det inte finns några belägg för att du varit oärlig eller förskingrat pengar får uppgifterna anses som oförsvarliga.

Sammanfattningsvis kan personerna som spridit falska uppgifter om din uppsägning bli fällda till ansvar för förtal, förutsatt att uttalandena går att bevisa. Det bästa är alltid att försöka utreda situationen med inblandade parter, men om du vill gå vidare med saken kan du vända dig till polisen för att upprätta en polisanmälan. Vidare information om polisanmälan hittar du på polisens hemsida genom att klicka här. Efter en amälan har du även möjlighet att väcka talan gentemot personerna. Notera dock att förtal är ett så kallat målsägandebrott, vilket innebär att det är du själv (och inte en åklagare) som får väcka åtal och driva målet. Hjälp finns dock att få och själva processen brukar inte vara några problem.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare