FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/04/2017

Falska annons

Vad gäller om en person har tagit bild samt lagt ut mitt djur till försäljning med falska profiler på Facebook?

Vad kan jag anmäla personen för? Samt vad krävs i bevisning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Djur betraktas i lagens mening som saker och enligt brottsbalken (BrB) är det olagligt att sälja eller skänka bort någon annans egendom. Det brott som personen kan göra sig skyldig till blir egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § BrB. Beroende på vad personen gör vidare med annonsen kan han eller hon också komma att göra sig skyldig till bedrägeri eller bedrägligt beteende enligt 9 kap 1-2 §§ BrB. Detta om personen t.ex. lurar en villig köpare av din hund till att betala eller liknande trots att hunden inte är till försäljning.

Det du kan göra först och främst är att anmäla händelsen till polisen.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare