Får efterlevande make behålla den avlidnes lägenhet?

Maken och jag hade var sin lägenhet i samma förening. Båda medlemmar. Lägenheterna ligger mitt emot varandra. Vi använde dem som en (1) lägenhet förlängd av den andra. Var gifta och samboende. Maken dog nyligen. Får efterblivande maken behålla båda lägenheterna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
När det gäller gifta makar följer av 3 kap 1 § ärvdabalken att all kvarlåtenskap (även bostaden) ska tillfalla den efterlevande maken. Detta innebär att du, som huvudregel, kommer få behålla båda lägenheterna.

(Endast om maken hade något särkullbarn har denne rätt att utfå sin egendom innan dig. Detta handlar dock vanligtvis om ett anspråk på pengar och inte på den faktiska bostaden)

Hoppas att svaret varit till din hjälp!
Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare