Får ej tillbaka utlånade pengar - vad kan man göra?

Om jag lånat ut 100 kr via swish och inte fått tillbaka pengarna flera månader senare trots att jag vett om det, räknas det som bedrägeri eller liknande då? Personen som "lånat" frågar hela tiden om mer pengar, men när jag sov och inte svarade blockade personen mig.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis räknas det inte som ett brott i straffrättslig mening när en person inte betalar tillbaka en skuld. Om du har vilseletts eller genom ett allvarligt menat hot har tvingats till att låna ut pengarna kan det röra sig ett brott som kan polisanmälas. Gick du frivilligt med på att låna ut pengarna står du själv risken för att inte få tillbaka dem av personen.

Skulden försvinner dock inte och du har rätt att fortsätta att kräva pengarna av personen. Får man inte tillbaka pengarna som någon är skyldig kan man få hjälp av kronofogdemyndigheten (KFM) genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det gör man via en blankett som finns på deras hemsida. När man har skickat in sin ansökan kommer KFM att kontakta personen som är skyldig pengar och meddelar att du vill få betalt. Personen kan då agera på olika sätt. Ibland betalar den delgivna personen direkt. Personen kan också svara KFM att den invänder mot kravet. Då kommer KFM meddela dig om det och du får välja mellan att gå vidare till tingsrätten eller att låta KFM skriva av ärendet (inget mer händer). Om personen inte svarar alls på delgivningen och inte betalar dig kommer KFM meddela ett utslag och kan sen börja arbeta med att driva in skulden.

Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300 kr. I din ansökan kan du ange att du vill ha ersättning för den kostnaden från personen som är skyldig dig pengar. Det finns dock alltid en risk att man inte får några pengar alls om personen inte går att nå eller inte har några pengar att betala med. När det rör sig om en mindre summa bör man alltså först tänka på om det är värt att lägga pengar och tid på att söka hjälp hos KFM för att driva in skulden.

Vill du läsa mer om hur det går till och vad som gäller när man tar hjälp av KFM kan du hitta information på deras hemsida här.

Jag hoppas att du med detta har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare