FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/03/2017

Får en arbetsgivare göra godtyckliga löneavdrag?

Jag är anställd sedan 2013. Och har haft en "logger" för körjournaler i min arbetsbil. Nu har mitt lönekontor bett mig komma in med den för att de ska kolla hur jag jobbat. Jag har inget att dölja, men har de rätt att kräva in den med hot om avdrag på lönen om den inte kommer in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare kan inte godtyckligt besluta om löneavdrag. Finns det alltså inget kollektivavtal eller något annat avtal som säger att arbetsgivaren får göra det avdrag du berättar om får avdraget inte göras.

Hoppas att detta var svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa fler frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare