Får en bostadsrättsförening ha en övre åldersgräns?

kan en bostadsrättsförening ha en övre åldersgräns? om inte, var finns lagbeslutet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om medlemskap i en bostadsrättsförening finns i bostadsrättslagen (1991:614) (BrL). Det är föreningens styrelse som med iakttagande av föreningens stadgar fattar beslut om att anta någon som medlem i föreningen (2 kap. 1 § 1 stycket BrL).

En bostadsrättsförening har stor frihet att i stadgarna ställa upp olika villkor för medlemskap. Ett stadgevillkor är dock utan verkan om det med hänsyn till sitt innehåll eller på annat sätt är oskäligt (2 kap 2 § första stycket tredje punkten BrL).

Utgångspunkten vid bedömningen av vilka villkor som kan vara oskäliga är främst den öppenhet som ska prägla bostadsrättsföreningar och principen om lika behandling av medlemmarna. Inom denna ram kan en bostadsrättsförening fritt ställa upp de villkor för medlemskap som är sakligt motiverade utifrån föreningens ändamål (prop 1990/91:92 s. 160).

Åldersgränser

Vad gäller villkor om viss ålder för medlemskap går det inte att generellt säga att de är otillåtna, utan varje situation måste bedömas för sig. Det brukar dock anses vara tillåtet med exempelvis nedre åldersgränser för seniorboenden eftersom de har ett betydande socialt värde för de äldre som bor där och fyller en funktion som komplement till den mer traditionella äldreomsorgen.

Det är däremot tveksamt om övre åldersgränser kan anses vara skäliga. Om man tar seniorboenden igen som exempel bör inte motiveringen att medlemmarna måste kunna hjälpa till med olika sysslor ge föreningen möjlighet att neka medlemskap med hänvisning till enbart personens höga ålder (prop. 2011/12:159 s. 42 och 72 f). Speciellt då medlemmarnas förmågor bör kunna bedömas på andra sätt.

Din fråga är för vid för att jag ska kunna ge ett specifikt svar, men en övre åldersgräns kan vara oskälig och därför vara utan verkan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare