Får en förälder ge bort egendom till barnbarn utan att kompensera barn?

Hej

Har en fråga ang. en gåva. Vår mor vill ge sin bil (värd. ca. 25000 ) till ett barn-barn.

Vi är 2 döttrar. Får hon ge bort bilen, eller ska min syster kompenseras med halva värdet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt att ge bort gåvan:

Var och en har rätt att göra med sin egendom som den vill. Din mor har således all rätt att ge bort sin bil din sitt barnbarn utan att kompensera er som barn. Dock kan en sådan gåva få betydelse vid ett framtida arvsskifte.

Förskott på arv:

Det finns fall då gåvor till bröstarvingar ska räknas som förskott på arv. Detta regleras i ärvdabalken (ÄB). En gåva ska räknas som förskott på arv om den givits till en bröstarvinge (d.v.s barn eller barnbarn). Gåvan ska dock inte räknas som förskott på arv om det i samband med gåvan föreskrevs att den inte skulle räknas som förskott på arv eller om det annars kan antas ha varit meningen. Detta följer av 6 kap 1 § ärvabalken. Ska gåvan räknas som förskott på arv ska gåvans värde dras av från den arvtagarens arvsrätt.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att ni vände er till Lawline med er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare