Får en förälder öppna sitt omyndige barns post?

Hej!

Min son, 17 år gammal, bor hos sin mor. Hon öppnar hans post, bl.a. kontobesked från banken, fast han inte vill. Min fråga blir då: Får hon göra det? Enligt henne kan hon det eftersom han inte är myndig. Jag anser att hon inte får det men vet inte vad som gäller. Jag behöver hjälp med att få besked om vilka lagar och regler som gäller.

M.v.h.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 4:8–9 Brottsbalk (1962:700) (BrB) kan man läsa att det är olagligt att öppna någon annans post olovligen. Det betyder att ingen får öppna din post om du inte gett dem tillåtelse till det. Den person som öppnar någon annans post olovligen kan dömas för intrång i förvar och riskerar böter eller fängelse i högst två år. Ett krav för att regeln ska vara tillämplig är att brevet var förslutet.

Mamman får således inte öppna post som är adresserad till sonen, även om han är omyndig. Han måste ha gett samtycke till sin mamma för att hon ska få öppna hans post.

Om det föreligger nöd kan inte mamman dömas för att ha öppnat sonens post i strid mot 4:9 BrB. Att det föreligger nöd betyder att det finns fara för liv, hälsa, egendom eller annat skyddsvärt intresse,24:4 BrB.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare