FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/03/2017

Får en restaurang avvisa ungdomar för att de inte vill ha dem där?

Hej!

Jag undrar om personal på en Max hamburgerrestaurang har rätt att avvisa ungdomar som köpt pommes eller en dricka? Med motiveringen att , Max restaurangen, inte är en ungdomsgård.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är inte någon absolut rättighet att få tillträde till någon annans lokaler oavsett om det är ett kontor, en restaurang eller en butik. Den som äger lokalerna har med andra ord full rätt att bannlysa människor från deras lokaler om de inte vill ha dem där av olika anledningar. I praktiken är det självklart vanligast att det händer om en person har misskött sig eller ställt till med saker på ett visst ställe, men i teorin kan en butiksägare neka en person att komma in i butiken endast för att hon inte gillar besökaren.

Det är dock viktigt att påpeka att sådana beteenden inte får bottna i besökarens "ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse", eftersom ett sådant beteende kan utgöra olaga diskriminering och vara straffbart. Att till exempel neka personer från ett visst land att handla i en butik strider mot förbudet.

Det är däremot i princip inte otillåtet för Max att avvisa personer som uppträder störande, uppehåller sig väldigt länge i restaurangen eller liknande. Så länge de inte baserar sitt agerande på någon av de otillåtna grunderna får de avvisa människor från deras lokaler.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare