Får hyresvärd hålla inne deposition för att vi inte eftersänt dennes post?

Min hyresvärd håller inne min deposition på grund utav att vi inte har eftersänts hennes post trots att vi hela tiden skött det när vi träffas. Hyresvärden har aldrig tidigare begärt oss titta på posten eller efterfrågat något speciellt utan bara hämtat det i samband med ett besök, inget intiativ från hennes sida över att vi skall kontakta personen nästa gång utan hämtar det bara när vi ses. Att hon hämtar det i samband med att vi ses tog vi då för givet att det var hennes sätt att sköta det och hon tog med sig post i samband med besök för att kolla till lägenheten (2-3 gånger per halvår). Vi har nu flyttat ut ur lägenheten och har likt tidigare samlats på oss en hel del post från vår hyresvärd för att lämna över. Denna gång var det lite mer post som kommit till henne. Varpå hon blir riktigt arg över att vi inte har kontaktat henne eller sänt efter hennes post. Hon har nu fått en hel del betalningsanmärkningar och missade sjuktider på grund utav oss och kräver att vi betalar allting. Att hon hämtar det i samband med att vi ses tog vi då för givet att det var hennes sätt att sköta det under hela hyresperioden då inget annat sagts. Hon säger att det är en självklarhet att meddela henne om posten men det har vi aldrig tidigare hört vi hämtning av post. Vad kan vi göra?

Tusen tack i förhand!

Övrigt: Personen bor på annan ort och har inte bott i bostadsrätten på åtminstone 2 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Depositionsavtal är ett civilrättsligt avtal och är beroende av avtalets utformning. Det måste tydligt framgå vad depositionen kan komma att användas till, eftersom det inte är möjligt att behålla depositionen på godtyckliga grunder. Vanligtvis innebär ett depositionsavtal att hyresgästen ska lämna bostaden i det skick som den var i när den överlämnades till hyresgästen. Detta brukar omfatta inredning, inventarier och städning. Hyresvärden kan sålunda, om det finns avtalat, ta ut ersättning för sin kostnad att återställa lägenheten i det skicket som den var i när du överlämnade den till hyresvärden. För att ha rätt till ersättning, måste hyresvärden bevisa sina kostnader. Detta kan ske genom att uppvisa kvitton för inköp av rengöringsartiklar eller räkning från städfirma.

Finns det sålunda inget i depositionsavtalet avseende eftersändning av post, kan hyresvärden inte innehålla depositionen. Du bör sålunda få tillbaka din deposition som utgör en skuld från hyresvärde till dig.

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har hållit inne depositionen), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. I det fall du kan bevisa att du inte fått depositionen, är det inte särskilt troligt att motparten väljer att bestrida skulden. Bestrider denne ändå skulden, bör du enkelt kunna uppfylla de beviskrav som åligger dig i en eventuell tvist.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare