Får inte betalt trots lagakraftvunnen dom - vad ska jag göra?

Som God Man fick jag ett arvodesbeslut men huvudmannen överklagade beslutet. Nu har domen vunnit laga kraft men huvudmannen vägrar fortfarande att betala ut arvodet. Har kommunen skyldighet att betala ut det eller vad kan man göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att domen har vunnit laga kraft innebär att den kan verkställas. Detta gör att du kan skicka in en ansökan om verkställighet till Kronofogdemyndigheten (KFM) och på så sätt få hjälp av dem att få betalt. KFM underrättar då din huvudman om att du har begärt att domen ska verkställas och att betalning ska ske inom en viss tid. Skulle huvudmannen inte betala inom den angivna tiden kommer KFM att undersöka dennes ekonomi och se om det finns några tillgångar som kan utmätas.

Du hittar mer information om hur du ansöker om verkställighet samt den aktuella blanketten på Kronofogdens hemsida, här.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma i kommentarsfältet här nedan!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare