Får jag bära kombinationsverktyg på allmän plats?

Hej, har ett Learherman kombinatinsverktyg. Består av tång, knivblad, såg-och filblad, stjärn-och spårmejslar. Har haft det i snart 25 år och för ca 20 år sedan frågade jag en polisman om det var ok att bära det. Det ansåg han.

Möjligen har lagen ändrats, jag är osäker. Jag använder den nästan dagligen i olika utövningar. Laga, reparera och justera. Skulle upplevas som mycket opraktiskt att inte få ha den med mig. Vad är Er uppfattning?

Med vänlig hälsning, M

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kniv och andra stick- och skärvapen får bäras på allmän plats under vissa omständigheter.

Friluftsmänniskor, såsom fiskare och jägare får bära kniv när det anses naturligt. Likaså får hantverkare bära kniv. Andra personer som i sitt yrke använder kniv får också bära kniv. Kniv på allmän plats är också okej om innehavet är befogat (1 § knivlagen).

Om det är ett befogat innehav eller inte bestäms av olika faktorer. Vilket sorts föremål det är, varför man bär föremålet, faran för att föremålet används som vapen samt innehavarens behov och omständigheterna i övrigt.

Som exempel kan sägas att matknivar och förskärare är okej att ta med sig på picknick men större knivar kan anses obefogat eftersom det inte anses finnas ett behov av större knivar på en picknick.

Det är inte okej att bära farliga föremål för at känna sig säker eller för att kunna försvara sig. Inte heller ska kniv tas med dit det kan samlas mycket människor såsom vid idrottsevent, konserter eller nöjesparker.

Såsom du beskriver ditt bärande och användande samt behov av ditt kombinationsverktyg ser jag inga hinder för att du kan bära det. Jag rekommenderar ändå att du lämnar verktyget hemma om du vet att du inte kommer använda det.

Du kan läsa mer i knivlagen här.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Emma FrostRådgivare