Får jag dra av renoveringskostnader vid en försäljning av min bostadsrätt?

Ska jag spara kvitton som är för hyra av släpvagn om jag vill sälja min bostadsrätt? Släpvagnen användes för att forsla bort gammalt virke och isolering vid inredning av råvinden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Slutsats

Mitt råd är att du sparar kvittot i minst fem år för att vid en eventuell försäljning dra av kostnaden, förutsatt att renoveringen höjde standarden på din bostadsrätt.

En kort beskriving av reglerna

Vid en försäljning av en bostadsrätt så får du dra av kostnader som du har haft för att förbättra lägenheten. För att få dra av kostnaden så ska du ha haft sammanlagda förbättringsutgifter till ett värde av 5000 kr under det kalenderår som du renoverade råvinden. Det krävs även att du har höjt standarden på lägenheten för att du ska ha rätt att dra av kostanden vid försäljningen. om du exempelvis målade om i lägenheten då du köpte den och sen målar om igen inför försäljningen så får du inte dra av kostnaden för den andra ommålningen. Detta eftersom den då inte har förbättrat bostaden jämfört med då du köpte den (Inkomstskattelagen 46 kapitlet 9§ och 8§)

Du får endast räkna med förbättringsutgifter som du har haft inom en femårsperiod fram till försäljningsdatumet, efter fem år får du alltså inte längre dra av den eventuella förbättringskostnaden som du har haft (Inkomstskattelagen 46 kapitel 10§).

I ditt fall

Släpvagen som du har hyrt kan du räkna in i förbättringskostnaden om inredingen av råvinden kan anses som en förbättringsutgift, det är väldigt svårt för mig att göra den bedömningen med utgång i vad du beskriver i frågan. Men om du har gjort en åtgärd som har förbättrar standarden på din lägenhet så ska du spara kvittot för att på ett säkert sätt kunna bevisa att du har haft kostnader för förbättringen.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga.

MVH

Måns LundvallRådgivare