Får jag filma med drönare på allmän plats?

Jag undrar om det är lagligt att flyga och filma med drönare på allmän plats? Detta var olagligt ett tag om jag fattat det rätt, men det ska ha kommit en ny lag som säger att det är tillåtet. Stämmer det? Vi är några stycken som vill göra en film över ett allmänt område och i samma film visa på hur man skulle kunna utveckla området. Vore häftigt att göra det med hjälp av en drönare. Om vi sedan skulle vilja visa denna filmen för ca 100 pers vid ett tillfälle skulle det vara ok?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I dagsläget krävs tillstånd enligt kameraövervakningslagen för att få filma med drönare. Däremot är en lagändring på gång som föreslås träda i kraft 1 augusti där kravet på tillstånd tas bort. Fram tills dess blir ni dock tvungna att söka tillstånd! Att visa er film för publik är inga problem.

Oskar ForsbergRådgivare