FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/04/2017

Får jag övervaka en väg med min mobilkamera?

Hej, hur ligger det till.

Om vi vill ha en mobil med kameran aktiverad riktad mot en trafikerad väg där man tydligt ser människor och fordon, även diverse byggnader, detta utan att spara några klipp.

Bryter det mot någon lag?

Måste man informera om att byggnaden är övervakad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du sätter upp din mobilkamera så att du permanent filmar vägen så krävs det ett tillstånd från länsstyrelsen för att göra detta (8 § Kameraövervakningslag). Länsstyrelsen kommer också ifall det skulle vara aktuellt informera dig om du behöver informera om denna övervakning.

Däremot om du endast tillfälligt ska filma vägen så behöver du inte något tillstånd från länsstyrelsen.

Så svaret beror alltså på hur länge du har tänkt filma vägen!

Om det är något mer du undrar så kan du kontakta oss igen för mer hjälp!

Oskar ForsbergRådgivare