FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2017

Får jag raka av mitt barns hår för att bota hen från löss?

Hej. Är det förbjudet att raka av ens barns hår när de har löss hela tiden? Och har provat allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till att börja med så kan vi slå fast att det mycket väl kan vara brottsligt att klippa av en person som inte har gått med på detta. Det finns en rad brottsmål där domstolen har kommit fram till att raka av någons hår är en handling som kan bedömas som misshandel (Brottsbalk 3 kapitlet 5§).

Men nu vill du raka av ditt barns hår på grund utav att hen lider av löss, det ändrar allt!

Ett barn har rätt att behandlas med respekt och hen har rätt till omvårdnad, trygghet och en ”god uppfostran”. Barnet får såklart inte utsättas för kränkande behandling eller kroppslig bestraffning (Föräldrabalk 6 kapitlet 1§). Att raka av ett barns hår mot dess vilja skulle kunna vara en kränkande behandling, men eftersom orsaken är att hen har löss gör att du förmodligen har rätt att raka av håret. Du gör det för barnets bästa, även om hen kanske inte håller med just nu så det nog värre för barnet att gå omkring med löss.

Så för att sammanfatta: Det är inte förbjudet att raka av ditt barns som sista utväg då hen har löss.

MVH

Måns LundvallRådgivare