Får jag sälja produkter som liknar disneys?

Hej!

Jag importerar och säljer barnklänningar på nätet men även till återförsäljare. Jag har nu även börjat sälja "prinsessklänningar" med mitt varumärke i plagget. Min fråga är dock då om jag gör något brottsligt då vissa klänningar påminner om tex Disneys frost klänningar och Askungen men är inte på något sätt en Disney produkt. Jag marknadsför dem inte heller alls som Disneys produkter utan helt under mitt märke som "rosa prinsessklänning". Gör jag något fel?

Med vänlig hälsning,

Louise

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att säga om just dina produkter gör intrång på någon av Disneys rättigheter men generellt sett kan man peka på två områden där man kan potentiellt kan stöta på problem:

1) Varumärkesskydd/Designskydd: Disney kan ha registrerade rättigheter för mönster eller varumärken som ger dem en ensamrätt att använda dem kommersiellt. Om designen på dina klänningar är förväxlingsbara med ett av Disneys varumärken eller i princip identiskt med ett mönsterskydd får du inte tillverka/sälja klänningar i kommersiellt syfte. Skyddet här är ganska snävt. De registrerade rättigheterna kan man kolla upp i databaser på internet, t.ex. hos PRV, OHIM och liknande. Inarbetade rättigheter kan däremot inte kollas upp.

2) Marknadsföringslagen, Rennomésnyltning: Det andra området man ska se upp med är ifall din marknadsföring av produkterna inte stämmer överens med god marknadsföringssed, s.k. otillbörlig marknadsföring. Det finns ett begrepp som kallas renommésnyltning som syftar till att förhindra att ett företag utnyttjar ett annat företags goda rykte för sin vinning. Ett exempel är om jag säljer möbler under namnet Ikae och med blå och gula färgteman. Även om det kan vara svårt att komma åt ett sådant förfarande genom att åberopa varumärkesskydd kan man hävda att jag snyltar på IKEAs goda rykte.

För att kunna bedöma risken i ditt fall behöver man göra en jämförelse mellan dina produkter/din marknadsföring och Disneys produkter/marknadsföring. Knäckefrågan är alltså hur mycket dina produkter påminner om Disneys. Om det finns risk att en konsument förväxlar varumärkena, dvs tror att det rör sig om produkter från Disney, eller om du på annat sätt snyltar på Disneys goda rykte finns det risk att du strider mot god marknadsföringssed och då kan marknadsföringen förbjudas vid vite.

Oavsett är det naturligtvis bra att du inte använder dig av Disneys namn eller logotyp i din marknadsföring.

Hoppas att du fick lite mer klarhet i situationen. Kommentera gärna nedan om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare