Får jag skaffa katt även om jag inte får enligt mitt hyresavtal?

Hej!

Jag och min sambo vill skaffa katt. Vi bor i ett privatägt hyreshus med 7 lägenheter. En av hyresgästerna har också katt så vi tog för givet att vi också fick detta. Min sambo ringde och frågade vår hyresvärd om detta men han sa att vi inte fick pga det kan behövas brytas upp golv när vi flyttar ifall en allergiker ska flytta in efter oss..?

I vårt kontrakt står det att vi inte får ha djur men det står inget om allergier? Kan vår hyresvärd verkligen neka oss om en annan har katt i samma lilla hus..? Samt vad händer om vi skaffar katt trots hans nekande, kan vi då bli vräkta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan skaffa katt trots förbudet i hyresavtalet

För att ett förbud mot att ha husdjur i lägenheten ska vara giltigt så krävs att det hus som ni bor i är speciellt anpassat för allergiker eller att det finns andra sakliga skäl som tillåter ett förbud (12 kap 42 § p 8 Jordabalken). Normalt så föreligger inga sådana sakliga skäl i ett vanligt hyreshus och därför så är det tillåtet att ha husdjur i lägenheten även om det är förbjudet enligt hyreskontraktet. Skulle er hyresvärd försöka vräka er på grund av att ni skaffar katt så kan ni vända er till Hyresnämnden för att få vräkningsbeslutet prövat.

Ni kan bli ersättningsskyldiga för skador på lägenheten

Det som kan hända när ni flyttar ut från hyresrätten är att ni kan bli skyldiga att ersätta eventuella skador som katten orsakat på lägenheten. Det är därför viktigt att ni ser till att katten inte orsakar några skador i lägenheten genom att till exempel repa golv eller klösa på väggar.

Vill du har mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare