Får jag ta betalt för en egenmålad tavla som liknar original?

Hej,

Jag undrar om det är olagligt att ta betalt av att måla en tavla som liknar en riktig konstverk, men med min egen signatur på och tydlig och klar information att detta är inte äkta konstverk från original målaren utan en tavla som är kopia av original (eller egenligen inspirerad av en original version)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du får inte ta betalt för en tavla du målat som liknar ett riktigt konstverk. (12 § Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk)

Det du kan göra är däremot att för privat bruk framställa ett eller några exemplar av verket.

Hör gärna av dig till Lawline igen om du vill ha mer hjälp!

Oskar ForsbergRådgivare