Får man filma sin personal?

Hej

Vi har en.butik

Och jag vill sätta dit kameror för jag är.mån om min personal och så att det ej kommer någon och skadar eller rånar oss mm

Får.man det?

Samma gäller hella vår lokal

Om man filmar personalen

Får man det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Övervakning på arbetsplats

Vill du ha kameraövervakning på en arbetsplats, exempelvis kontor eller lager, dit allmänheten inte har tillträde, utan bara anställda, krävs inget tillstånd. Övervakningen ska dock i dessa fall ha ett syfte. Den ska vara för att exempelvis förhindra olyckor eller förebygga brott. Det ska med andra ord ha ett "berättigat syfte" och man måste kunna visa att behovet att övervaka väger tyngre än personers intresse av att inte behöva bli övervakad. Tycker du dig ha ett syfte som väger tyngre än den enskildes i dessa fall, får övervakningen trots det inte vara för mycket. Övervakningen ska alltså motsvara syftet med övervakningen. Förekommer det exempelvis att saker försvinner från kontor eller lager, kan detta berättiga övervakning.

Övervakningskameror i butiken

Ska du övervaka butiken, en plats allmänheten kommer till, man du söka tillstånd om detta hos Länsstyrelsen. För att tillstånd ska ges, övervägs ditt intresse att övervaka, mot de enskildas intresse av att inte bli övervakade. Ett intresse att övervaka kan vara för att förebygga eller avslöja brott.

I vissa fall krävs det inte tillstånd, men det krävs att man anmäler det till Länsstyrelsen. I dessa fall ska syftet med övervakningen vara att undvika eller avslöja brott och det rör sig om exempelvis butikslokaler, vari man kan köpa eller hyra varor eller tjänster. Du bör i detta fall kunna få tillstånd. Jag råder dig att kontakta Länsstyrelsen för att se vad som gäller just för dig.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare