FrågaAVTALSRÄTTGåva31/08/2016

Får man ge bort ett arv?

Min mor har gått bort och när jag kollade igenom hennes bankpapper såg jag att hon har överfört ca en halv miljon till min halvbror. Dessa pengar var ett arv efter min bror som gick bort några år sedan.

Alltså, jag och min mor ärvde båda efter bror 1, bror 2 ärvde inget. Min mor överförde sitt arv till den icke ärvsberättigade brodern några dagar senare.

Är det lagligt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Alla personer som är över 18 år och inte står under förvaltarskap får själva råda över sin egendom. Detta innebär att din mamma själv hade rätt att ge bort sin egendom till din bror om hon ville det så länge det inte fanns något förbehåll i samband med arvet om att detta inte fick skänkas bort. Det kan dock vara så att gåvan är att anse som förskott på arv.

Som jag förstår det är bror 2 din mammas son och därmed, precis som du bröstarvinge enligt 2 kap. 2 § ÄB. Om din mamma inte föreskrev något annat eller det med hänsyn till omständigheterna måste anses varit avsett så ska pengarna hon gav till honom därför avräknas som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att han vid arvsskiftet nu efter din mammas bortgång kan anses ha fått ut en del av sitt arv redan.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare