Får man hyra ut en hyresrätt i andra hand?

Hej jag undrar hur det är får man hyra hyresrätt i andrahand eller är det bara bostadsrätt man får hyra i andrahand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om hyresvärden har lämnat sitt samtycke är det tillåtet att hyra ut en hyresrätt i andra hand. Om hyresvärden inte går med på en andrahandsupplåtelse kan hyresnämnden ändå lämna tillstånd som gör sådan uthyrning tillåten.

Hoppas att detta var svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Jenny ÅngströmRådgivare