Får man rota i andras sopor?

Är det lagligt för styrelsen i en bostadsrättsförening att gå genom folks sopor som var fel sorterade för att ta reda på vem det var som slängde fel? Detta hände mig härom veckan. Två ur vår styrelse knackade på dörren en kväll o skällde på mig för soporna va felsorterade, enda sättet att veta att det var någon från vår familj måste ju ha varit att dom helt enkelt har rotat i mina sopor för att hitta bevis! Känns otäckt. Mvh Mogge

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är oftast olagligt att rota igenom andras sopor. Dock har det betydelse var soporna förvaras. Normalt är att den som äger soptunnan eller containern äger soporna. Rotar man i soporna i ett hyreshus så är det fastighetsägaren som äger soporna. Kontrolleras soporna i ett gemensamt soprum i en bostadsrättsförening av föreningens styrelse har inget brott begåtts, eftersom tunnorna ägs av föreningen själv. Man har alltså inte kvar äganderätten till sopor när man bor i ett hus med gemensamt soprum.

Det rör sig i ditt fall sannolikt inte om ett brott, men agerandet är naturligtvis integritetskränkande och obehagligt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare