FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet11/04/2017

Får man såga bort grenar som tränger in på fastighet?

Har en granne vars tallgrenar hänger långt in på min tomt. Hur högt får jag såga bort dessa grenar med grannens tillåtelse ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 3 kap jordabalken (1970:994) (JB) regleras rättsförhållanden mellan grannar. I kapitlets andra paragraf stadgas att en fastighetsägare får ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten och som medför olägenhet för fastighetens ägare. För att du som fastighetsägare ska få såga bort grenarna som medför olägenhet måste du först bereda din granne möjligheten att själv utföra åtgärden. Om din granne själv inte vill utföra åtgärden har du har alltså rätt att såga bort grenarna som tränger långt in på din tomt.

Med många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare