Får man sälja egendom innan bouppteckning är genomförd?

Hej!

Är det möjligt att sälja en bil eller båt tillhörande ett dödsbo innan bouppteckning är gjort? Pengarna från försäljningen sätts direkt in på dödsboet bankkonto.

Det finns pengar sedan tidiigare som täcker begravning, tidigare skulder och löpande utgifter.

Jag frågar då det mer handlar om att vi vill få undan det praktiska så snart det går.

MvH

Karro

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syftet med dödsboförvaltningen är att förbereda en transaktion av den avlidnes tillgångar till efterlevande make och andra eventuella arvingar. Innan bouppteckningen har avslutats äger ingen av arvingarna den avlidnes egendom. Egendomen ägs istället av dödsboet. Arvingarna tillerkänns inte äganderätt förrän vid arvskiftet, efter bouppteckningen.

Det är problematiskt om egendom försäljs från ett dödsbo innan bouppteckningen färdigställts. Vid bouppteckningen ska nämligen den avlidnes alla tillgångar och skulder dokumenteras såsom de var vid dödsfallet. Bouppteckningen ska undertecknas (teckna försäkran på heder och samvete att uppgifterna till bouppteckningen är riktiga och att inga uppgifter avsiktligt utelämnas) av bouppgivaren (den som bäst känner boet). Detta stadgas i 20 kap. 6 § 2 st. ärvdabalken. Sedan ska bouppteckningen sändas till Skatteverket och registreras. I det fall uppgifterna inte stämmer eller egendom fattas, kan ansvar för exempelvis bedrägeri och förskingring aktualiseras. I det fall en delägare i dödsbo äventyrar en borgenärs (person som har en fordran på dödsboet) rättigheter, genom att lämna ed som denne vet är felaktig, kan delägaren i dödsboet bli personligt ansvarig för skulder.

Skulle egendom avyttras från dödsboet innan bouppteckning har gjorts, kan det alltså vara svårt att förutse huruvida den avlidnes skulder kommer täckas av tillgångarna. Därför får ingen egendom avyttras innan skulderna betalts eller betryggande säkerhet ställts för skulderna. I det fall så har skett, kan delägarna förpliktas återbära egendomen, eller ersätta dess värde (18 kap. 6 § ärvdabalken och 22 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare