Får man sälja egentillverkad tobak utan tillstånd?

Hej jag tänkte tillverka eget snus och tänkte kolla om man får sälja det till självkostnadspris eller om det krävs tillstånd för att sälja?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du måste ha tillstånd från kommunen för att få sälja tobaksvaror. Vid försäljning av tobaksvaror ska du bl.a. ta hänsyn till åldersgränsen på 18 år, kraven på utformningen av vissa tobaksförpackningar, tobaksvarans förpackning ska vara märkt på ett korrekt sätt, tobaksvarans ingredienser ska vara inrapporterade till Folkhälsomyndighetenen och ny tobaksvara ska vara anmäld till Folkhälsomyndigheten. Det finns också strikta regler för marknadsföringen av tobaksvarorna (tobakslag).

Du hittar mer information om kraven för att få sälja tobaksvaror på Folkhälsomyndighetens hemsida. Kontakta därefter din kommun för att få vägledning i hur ansökan om tillstånd att sälja tobaksvaror går till.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare