Får man spela in samtal utan att informera de man pratar med?

Får en rektor i en kommunal skola spela in ett möte/samtal med vårdnadshavare utan att de informeras? Gäller samma regler för en vårdnadshavare som för en tjänsteman (rektor) vid inspelning av ett samtal som både deltar i? Varför måste t ex Försäkringskassan uppge att de kan komma att spela in samtalet och i vilket styrde? Om innehållet i samtalet kan härledas till vem vårdnadshavarna är det då inte förbjudet enligt PUL om inte vh har lämnat samtycke?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Aktuella bestämmelser kring olovlig inspelning i ert fall hittar ni i brottsbalken 4 kap 9a §. Där anges att en förutsättning för att det ska vara olagligt är att personen som spelar in inte har tillstånd eller inte själv deltar i samtalet. I ert fall har rektorn spelat in ett samtal som hen har fört ihop med er, vilket alltså innebär att rektorn lagligen fick spela in samtalet. Det är alltså tillåtet - om än inte alltid lämpligt- att spela in ett samtal förutsatt att man själv deltar i samtalet. Man behöver dock inte prata själv, det räcker att man har rätt att vara där och delta. Vidare så finns inget krav på att den man samtalar med är medveten om att man spelar in.

Företag och myndigheter som försäkringskassan har i sina samtalstjänster en sorts digital inspelning och om det går att identifiera personerna som spelas in så är det PUL som reglerar vad man får göra kring inspelning. Normalt får inspelning av kunders telefonsamtal ske utan att man behöver hämta in ett samtycke direkt från kunden. Detta förutsatt att kunden fått information om bland annat vad inspelningen ska användas till. Om det förekommer känsliga personuppgifter i samtalen så kan man behöva kundens samtycke innan inspelningen. Inspelning i t.ex. utbildningssyfte bör dessutom, för de anställdas skull, vara begränsad och inte pågå konstant i tid.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare