FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/09/2017

Får man ta saker från levande träd enligt allemansrätten?

Vad får man inte ta från växande träd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi en grundlagsfäst allemansrätt vilken säger att alla ska ha tillgång till naturen (2 kap. 15 § 4 stycket regeringsformen). Den närmre omfattningen av allemansrätten är inte definierad i lag. Huvudprincipen är dock att man får vistas på annans mark i naturen så länge man inte stör djurlivet eller förstör något. Allemansrätten ger dock inte rätt att vistas inne på någon annans tomt eller ta något därifrån.

Mer konkret innebär allemansrätten att att du får plocka nedfallna grenar och torrt ris på marken. Du får däremot inte ta kvistar, grenar, näver, bark, löv, ollon, nötter eller kåda från levande träd. Naturligtvis får du inte heller ta buskar eller fälla träd.

Är du mer nyfiken på vad allemansrätten omfattar vill jag tipsa om Naturvårdsverkets hemsida.

Vänlig hälsning,

Malin GustavssonRådgivare