Får man utpeka någon så som pedofil?

Får man hänga ut en människa med bild och filmklipp på nätet som man sedan säger är pedofil när de är uppenbart en förståndshandikappad människa ?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att utpeka någon så som brottslig eller lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning är förtal och alltså ett brott enligt 5 kap 1§ Brottsbalken.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare