FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/09/2017

Får mina föräldrar låsa mitt konto med egentjänade pengar?

Hej!

Jag är en kille på 14 år. Jag har ett eget jobb och tjänar mina egna pengar. Jag har det just nu lite jobbigt hemma. Det här bror på olika faktorer. Bland annat skola, tid osv

Mina föräldrar tar sig rätten att dra bort alla pengar från mitt konto så fort dem tycker att jag inte sköter mig,

(Det här är alltså pengar som jag själv känat ihop alltså). Dem tar bort min frihet totalt. Förra året så tog dem min dator så att jag inte kunde göra mina läxor. Jag fick sitta vid köksbordet och vänta på att dem skulle komma hem från jobbet så att jag kunde göra mitt arbete.

Iallafall min fråga var om dem verkligen har rätten till att låsa mitt konto med pengar som jag själv jobbat stenhårt för att käna ihop så fort dem uppfattar det som jag inte sköter mig.

Jag har sagt flera gånger att det är inte rättvist att dem gör så, vad ska vara min motivering att gå upp klockan 5 på morgonen och plocka varor på Ica isåfall?

Vem ska jag ringa ifall dem fortsätter göra som dem gör? Dem lyssnar inte på mig så jag behöver en vuxen människa som talar för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som 14-åring så räknas du som ett äldre barn i arbetsrättsliga frågor. Det betyder att du får lov att arbeta med enklare arbetsuppgifter under förutsättningarna att du har dina föräldrars tillåtelse. Dock så är det dina föräldrar, i egenskap av vårdnadshavare, som bestämmer över dina intjänade pengar fram tills att du fyllt 16 år (9 kap 3 § Föräldrabalken). Detta är då du som underårig även är omyndig och saknar rätt att själv råda över egendom (9 kap 1 § FB). Tyvärr kan du alltså inte göra så mycket i rättslig mening då det är dina föräldrar som bestämmer över dina intjänade pengar fram tills du fyller 16.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare