Får myndigheten besvara mail med sekretessbelagt innehåll?

Hej!

Får från min handläggare på FÖK veta att hon inte kan genom MEJL besvara mina frågor för sekretessen. Utan jag måste ringa henne var gång, på hennes telefontid.

Finns det en sådan lag. Eller är den påhittad?

Hon menar att vem vemsomhelst kan läsa mina mejl ock att sekretesslagen gör att hon inte kan svara mig utan bara mejla att hon fått mejlet från mig....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din situation präglas av en grundläggande princip vid namn Offentlighetsprincipen som bl.a. handlar om att ge allmänheten insyn i offentliga verksamheter; handlingsoffentlighet - rätten att ta del av allmänna handlingar. Principen kommer till uttryck på flera sätt i svensk lag.

2 kap. 7 § Tryckfrihetsförordningen reglerar vilka handlingar som anses vara allmänna samt vid vilket tillfälle handlingar blir allmänna. Det finns dock undantag i 8-11 §§.

Om handläggaren besvarar dina mail kommer dessa anses vara upprättade samt expedierade (se kriterier i 2 kap. 7 §) och därmed anses som allmänna handlingar som allmänheten som huvudregel har rätt att ta del av. Informationen som hanteras i ditt ärende verkar innehålla sekretessbelagt material. Det är därför viktigt att mailen inte blir utskickade (expedierade). Vidare kan sekretesslagen vara relevant beroende på innehållet i det aktuella ärendet. Det är alltså till din fördel att mail med ärende-relaterat innehåll inte skickas från myndigheten eftersom andra kan få rätt att del av dem. Sekretesslagen beaktas dock alltid vid den sekretessprövning som görs när enskild begär ut allmänna handlingar.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare